Opravdu v brněnském divadle Ježíš znásilnil muslimku?

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín NechápavýAdvokát.cz na hlavní stránku Seznam.cz
(zdroj foto: seznamzpravy.cz)

Pokud si do nějakého internetového vyhledávače zadáte odkaz „Ježíš znásilňuje muslimku“, vyběhnou vám desítky odkazů. Jde o informování o inscenaci hry chorvatského režiséra Olivera Frljiće Naše násilí a vaše násilí, které bylo v rámci divadelního festivalu předváděno v Divadle Husa na provázku v Brně.

Kardinál Duka společně se svým advokátem Ronaldem Němcem (v dvojjediné roli jako advokáta pana kardinála a pak i dalšího žalobce) se v soudním řízení domáhali po brněnských divadlech omluvy za uvedení tohoto představení a to mimo jiné i za scénu, v níž Ježíš znásilňuje muslimku.

Anketa: Je možné představení hry Naše násilí a vaše násilí intepretovat tak, že by Ježíš znásilnil muslimku?
Celkem hlasů: 54
Soud prvního stupně jejich žalobu zamítl a minulý týden toto zamítnutí žaloby potvrdil i odvolací soud – Krajský soud v Brně, o čemž jsem psal zde. Krajský soud rovněž potvrdil správné zjištění a hodnocení skutkového stavu, jak ho zjistil soud prvního stupně.

A teď se podržte. Ve hře scéna, nad níž se pohoršují žalobci, že by Ježíš znásilnil muslimku, vůbec není. Respektive je tam scéna, o které soud mluví jako o tzv. scéně, v níž Ježíž znásilňuje muslimku.

Nebylo však prokázáno zásadní tvrzení žalobců, o tom, že by historická osoba Ježíš Kristus jako jeden z pilířů jejich víry znásilňoval muslimku. Mrzuté je, že tato kontroverzní a v zásadě neprokázaná tvrzení jsou pak replikována novináři a ve veřejném prostoru se jaksi stává faktem, že hra obsahuje scénu, v níž historická postava Ježíše Krista znásilňuje muslimku.

Soud to však takto kategoricky rozhodně nedovodil. Zde si dovolím ocitovat z odůvodnění rozsudku soudu prvního stupně na toto téma:

Již na úvod právního posouzení obou her je třeba uvést, že se v žádné z nich nejednalo ani o skutkové tvrzení, ani o hodnotící soud, ale o alegorii, tedy nadsázku, kdy se pomocí určitých obrazů snaží autor či herci vyvolat nějaký dojem či vyjádřit myšlenku, to, jakými to činí způsoby, je věc druhá, již proto ale nebyly podstatné názory odborníků z oblasti kultury. Lze v tomto směru poukázat i na anotace her, jež se netvářily tak, že by se mělo jednat o obrazy ze života Ježíše Krista, nebo snad jde o biografii Jana Pavla II., jednalo se o autorem zamýšlené „nastavení zrcadla“ a určité vnímání jevů ve společnosti z jeho pohledu. V každém případě, jakkoli byla ve hře „Naše násilí“ zobrazena osoba, jež nepochybně měla vyvolat dojem, že se jedná o Ježíše Krista, je nutné toto zobrazení vnímat pohledem záměru vyjádřeného v anotaci, tedy jaké působení západní civilizace počítaje v to logicky i křesťanství, jejímž je nepochybně Ježíš Kristus určitým symbolem, všem známým, na další subjekty, v tomto případě Blízký východ či muslimy. Nejednalo se tedy o tvrzení, že Ježíš někdy znásilnil muslimku či kohokoli jiného zejména ne proto, že islám jako náboženství se objevil až v sedmém století spolu s Mahamedem, což samozřejmě je žalobcům jako osobám znalým problematiky známo. Vyloučeno je to tedy již z praktického pohledu na věc.

Takže, prosím, přestaňte opakovat, že Ježíš v předmětné hře znásilnil muslimku, není tomu tak. Ostatně samotná scéna „znásilnění“ toho z násilí v sobě moc neměla, ale tom jsem psal již minule.

Autor: Michal Šalomoun
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín NechápavýAdvokát.cz na hlavní stránku Seznam.cz
Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru

Ještě jste nečetli

Mohlo by Vás zajímat